اشرف غنی: طالبان خود را از تروریست‌ها جدا کند

گزارشگر:سه شنبه 21 جدی 1395 - ۲۰ جدی ۱۳۹۵

رییس جمهوری افغانستان تأکید کرد، تمامی مردم افغانستان خواهان آشتی ملی هستند و به همین دلیل، طالبان باید خود را از گروه‌های تروریستی تندرو جدا کند.
اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: رابطه افغانستان با عربستان حیاتی، مستحکم و manegar-3اساسی است و افغانستان با تمامی کشورهای اسلامی و در راس آنها عربستان و امارات هماهنگ است. در جریان دیدار با ولیعهد و جانشین ولیعهد ما در مورد مسائل مختلفی که مورد اهمیت کشورهای اسلامی و مسلمانان از جمله افغانستان است صحبت کردیم و تفاهم بسیار گسترده بود.
وی درخصوص پرونده مذاکرات با طالبان و اینکه این مذاکرات به بن بست رسیده و چه نقشی می‌تواند عربستان در این خصوص ایفا کند، گفت: مردم افغانستان همه خواهان آشتی ملی هستند به همین دلیل، طالبان باید خودشان را از تمامی گروه‌های تروریستی تندرو که خطری علیه تمامی کشورهای اسلامی و تمام جهان هستند، جدا کند. ما امیدواریم که کشورهای اسلامی از جمله عربستان بر تمامی سرکرده‌های تندرو اعمال فشار کرده و آنها را برای آشتی ترغیب کنند.
اشرف غنی در پاسخ به این سوال که ظرف دو سال از دولت وحدت ملی با عبدالله عبدالله، رییس جمهوری اجرایی چه چیزی محقق شد، تصریح کرد: می‌توان از چهار محور صحبت کرد، درخصوص انتقال سیاسی، قدرت از رییس جمهوری منتخب به رییس جمهور منتخب جدید به صورت مسالمت آمیز برای نخستین بار در تاریخ افغانستان انتقال یافت که این مساله آشتی، امنیت و ثبات به دنبال داشت و از نتایج تشکیل دولت وحدت ملی، انتقال قدرت به صورت آرام و امن است. نکته دوم تحقق امنیت بود، قبل از اینکه رییس جمهور شوم، ۱۵۰ هزار سرباز از نیروهای خارجی در اراضی افغانستان بودند اما در حال حاضر ۱۲ هزار تن از نیروهایی هستند که در زمینه‌های مختلف در دولت و نه فقط در جنگ کمک می‌کنند و نقش‌های آنها فقط محدود به مشورت می‌شود و ما ثابت کرده‌ایم که مردمان افغانستان دفاع و جانفشانی می‌کنند و آماده حفاظت از کشورشان هستند.
وی افزود: زمانی که نیروی نظامی ملی افغانستان را با نیروهای دیگر در کشورهای مختلف مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که در طول دو سال، نیروهای ملی ما به مرحله رشد و قدرت رسیده‌اند.
اشرف غنی تصریح کرد: نکته سوم، مشکل اقتصادی بزرگ است که ما در گذشته با آن مواجه بودیم، پس از اینکه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند، سطح اقتصادی ما در سال ۲۰۱۴ به درجه صفر رسید اما توانستیم بلند شویم و هر سال بیش از سال قبل شاهد افزایش درآمدهای دولتی بودیم و طرح‌های جدیدی در کشور تکمیل شده است. اما نکته چهارم، فساد اداری بود که ما تلاش کردیم آن را ریشه کن کنیم.
اشرف غنی درخصوص داعش گفت: داعش خطری علیه تمامی منطقه است. زمانی که به تاریخ این گروه‌ها می‌نگریم می‌بینیم که هریک از آنها ۲۰ تا ۴۰ سال عمر داشته‌اند و ایستادن علیه آنها دست کم ۲۰ سال طول می‌کشد. من مطمئنم که اگر کشورهای اسلامی متحد شوند می‌توانند “شیطان‌های تروریسم” را از نقشه محو کنند.
وی افزود: تاکنون کشورها در منطقه به صورت کامل با هم به توافق نرسیده‌اند که منافعشان مشترک است. ما با پاکستان گفتگو می‌کنیم که منافعش با دولت افغانستان باشد دولت اسلام آباد به دولت کابل وعده ۵۰۰ میلیون دلاری برای بهبود امور اقتصادی‌اش داد من با همه احترام اعلام کردم که پاکستان باید این مبالغ را صرف مقابله با تروریسم در داخل کند؛ چراکه اگر افغانستان دارای ثبات باشد می‌تواند این مبالغ را ظرف چند ماه به دست آورد.
وی در پاسخ به این سوال که توافق با گلبدین حکمتیار گفت: من مکان حضور وی را نمی‌دانم اما در مورد توافق باید بگویم که ما به نوبه خود می‌بینیم که این توافق از روال عادی می‌گذرد و برای اجرای هرچه سریع‌تر آن تلاش می‌کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.